Thursday, September 6, 2007

لا تعليق



مشاجرة بين شاب مصري من العاملين بليبيا وشاب ليبي .. قام الشاب الليبي باستدعاء قبيلته وعدد كبير من العشائر وتوجهوا للمنطقة التي يسكن بها 1200شاب من قرية شبراباص بشبين الكوم منهم هذا الشاب وقاموا بمحاصرتهم وإشعال النيران في مساكنهم وهم بداخلها وقاموا بتهديد من يخرج بالسيوف والأسلحة النارية .. لم تفعل الشرطة الليبية شيئا عندما حضرت بعد إتصال المصريين بها ولم تتخذ أي إجراء حتى عندما إستغاث بها المصريون ووقفت تشاهد ما يحدث من بعيد .. لم يكن أمام المصريين المحتجزين سوى الصعود أعلى المنازل وإالقاء أنفسهم من فوقها .. ولم تقم الشرطة الليبية بنقلهم إلى المستشفى وبينهم حالات خطيرة ومصابين بإصابات بالغة .. وعقب ذلك قامت الشرطة بتفتيش مساكن باقي المصريين والإستيلاء على متعلقاتهم الشخصية وتليفوناتهم المحمولة وأخذوا جوازات سفرهم وألقوا بهم في الحبس بينما تم ترحيل المصابين إلى مصر .. بالفعل وصل أكثر من 500 شاب إلى قرية شبراباص محل إقامتهم .. أبلغوا عن عدد كبير من زملائهم الذين ما زالوا محتجزين في ليبيا

تحدث تامر السيد إبراهيم .. 25 سنة .. مصاب بجروح قطعية وسحجات وكدمات بأنحاء متفرقة من جسده وقال : نجوت من الموت بأعجوبة عندما ألقيت بنفسي من فوق المنزل المشتعل عندما رأيت النيران تأكل أجساد زملائي وقال أنه بالرغم من ذلك لم يرحمه الليبيون الذين كانوا يحاصرون المكان واعتدوا عليه بالضرب حيث قام أحدهم بضربه بسلاح أبيض وأصابه بجرح طوله 12 سم وناشد المسؤولين بضرورة التدخل لإنقاذ باقي المصريين المحتجزين داخل السجون الليبية .

3 comments:

باسم المليجي said...

قبل ما حد تاني يقولها
أنت متصور إيه اللي هيتقال يا عم الأمور؟
هيقولك طب ماهم بيتعمل فيهم كده واسخم في بلدهم عايز الغرب يعاملوهم ازاي
وممكن واحد تخده الحماسة ويقعد يعدلك في كام واحد اتعذب واتسحل واتعمل فيه اللي ما يعمل
مش عارف إيه الحل؟
تقدر تقول انت بدل اللاتعليق بتاعك؟

fawest said...

تحيا مصر للمصرين
تحيا مصر للمصرين
تحيا مصر للمصرين
تحيا مصر للمصرين
تحيا مصر للمصرين
تحيا مصر للمصرين

محمد العدوي said...

وليه بلا تعليق ..


وضيف على دا كلام زي اللي قاله الصحفي الكويتي في برنامج تسعين دقيقة . بس محدش يقول ان الحكومة هي اللي مش عاملالنة قيمة . دي احنا راميين طوبتها من زمان .. وحتى لو كانت متسببة بصورة او بأخرى فإن طلب الحاجات من الأموات لا يقول به عاقل ..


من كام يوم وانا راكب تاكسي يميل على كل حاجة واقفة علشان ياخد توصيلة تانية شاورتله واحدة عجوزة قوية ريفية قوي وبكل الحاح الدنيا بتقوله خد اللي انت عاوزه .. طنش ومميلش يسمع اساسا هي عايزة تروح فين .. وأنا مقلتلوش شوفها عاوزة ايه !!وعجبي ..

كمان في نفس اليوم بالليل كنت راكب ميكروباص والسواق وراكبة وراكب اتخانقوا خناقةة فيها كل مفردات الخناقات من الاهانات علشان حد يقعد رابع .. مع انه الموضوع بسيط . لو محدش عاوز حد يجي جنبه يحاسب هو حتى لو كان قانونا ملهوش حق في رابع لكن عرفا بقاله حق


في العيادة الخارجية صورة اراها كل يوم . شبابيك التذاكر واهاناتها . غرفة الانتظار واهاناتها .. وتعامل المرضى مع الموظفين واهانتهم .. الكل يهين الكل .

وهقولك صورة كمان : في اماكن تجمع العمال في السعودية لو روحت علشان تجيب عامل يعمللك اي حاجة . نجارة نقاشة . حاجة كدة . لو عامل يمني قاللك اطلع معاك اليوم بمئة ريال ولا يمني آخر يزايد عليه بريال .. لو مصري قاللك اطلع معاك بمية اللي جنبه على طول يقولك معاك بسبعين !!


صدقني أنا أفكر في الموضوضع دا من زمان .. وأحاول أن اجد له علة . يمكن تتحل . لأن البلد دي والله تستحق أكثر مما هي فيه ..