Tuesday, June 19, 2007

مدار


ماذا تبقى – أخبريني –

كي أزيلك من دمي

يا لوعة الحلم القديم

ويا أنين المعصم

ماذا وقد أطفأت في عينيك كل الأنجم

وقتلت في شفتيك لحن الناي

لحن ترنمي

عامان أخمد في هواك مراجلي

وأجر كالأسرى صليل سلاسلي

لكنني

رغما عن القلب المعذب أنهزم

وأعود أسلم رايتي للشوق كي لا ينتقم

عامان تسألني عيون الناس

تهوى ؟

أبتسم

عامان أقسم أنني صلب

وسرا أنقصم

عامان أحيا فوق حد السيف

أكذب

أنقسم

عامان .. هذا العشق ينهشني كشيطان نهم

واليوم – مثل النار – يفضحني دخاني المحتدم

اليوم – كالشلال – أسقط مرغما

ما أهون الفرس الجموح إذا ارتمى !

كل الجيوش تسرح الحرس القديم وتخضع

كل الصروح تعلن أنها تتصدع

عبثا تحاول هالة النور الفرار من القمر

عبثا تفكر هذه الأنهار يوما بالسفر

عبثا تدبر الأفلاك عصيان القدر

عبثا تمنى أن يموت هواه يوما

وانتظر

عبثا أحاول

إن دربك كالمدار .. بلا مفر

نزار شهاب الدين

من ديوانه الأول ( لماذا أسافر عنك بعيدا )

نزار شهاب الدين وديوان أول يعلن ميلاد شاعر متمكن ننتظر من الآتي

في الثالث والعشرين من الشهر الحالي تحتفل جماعة مغامير الأدبية بديوان شاعرها

وتقيم احتفالا بسيطا لتوقيع الديوان ومناقشته .

سيقام الاحتفال والتوقيع في تمام السادسة بمكتبة مبارك العامة بالجيزة ॥ المقر الأساسي للجماعة

في انتظاركم



6 comments:

عين ضيقة said...

تصفيق حاد

القصيدة تحفة بجد

ابقى هنيه بالنيابة عنى ومش مهم سابق معرفة

تحياتى

وليد خطاب said...

أهلا بيك أو بيكي
نزار شاعر جميل أنا عن نفسي باحب شغله
لغته سلسة ورصينة وتحس فيهابرقي بقيت مفتقده ومش بالاقيه كتير
عموما لو من القاهرة أتمنى انك تحضر حفل التوقيع ان شاء الله

وليد خطاب said...

عيون ضيقة .. شاعرة عامية غالبا
من الدقهلية .. بلديات على فكرة .. انا أساسا من المنصورة .. ومقيم في القاهرة .. سعدت بمرورك وأيضا بمروري على مدونتك

محمد مصطفى said...

وليد خطاب هنا يا مرحبا يا مرحبا
يا عم طب قول انك بقيت بلوجري
ديوان نزار جميل فعلا انا قاعد بامتصه اليومين دول
اكيد الحفل مش بسيط يكفي وجود كل الشعرا و المبدعين الجمال اللي هيحضروا

كراكيب نـهـى مـحمود said...

حضرت جزء من امسية لطيفه جدا للصديق محمد عز الدين ومعه الشاعر الجميل نزار كنت اول مرة اسمعه
قد ايه كان جميل وعبقري مبروك وعقبال الديوان ال20

وليد خطاب said...

محمد مصطفى ..أهلا بيك يا حضرة الظابط..(عين بتغمز) ..على فكرة لسه عارف من يومين بس ان النيك نيم بتاعك مادو .. تخيل لو مكنتش عرفت كنت هارد عليك وانا مش عارف انك انت .. انت
نورت يا جميل
...........................
احم .. نهى .. مدونتك أشهر من نار على علم .. مبروك على الرواية الجديدة .. ناوي أقراها ف أقرب فرصة .. سعيد بالتواصل